Assalamualaikum dan salam satu Malaysia. Sebagai
pembuka bicara saya ingin memperkenalkan diri.Saya cikgu Shamsinar
berumur 42 tahun. memulakan sejarah sebagai guru dengan menjadi guru
sandaran tanpa latihan sebaik saja selesai pengajian diploma di USM
iaitu Diploma Teknologi Makmal tahun 1991. Pada hujung tahun 1991 saya
memohon menjadi guru sandaran atau lebih tepat lagi, bapa saya yang
memohonkan jawatan tersebut. Saya memulakan kerjaya di sebuah sekolah
vokasional yang baru dibuka.
Semasa
mendaftar sekolah itu belum ada murid,. kerja kami guru-guru ketika itu
seperti pekerja am sekolah kerana perlu mempersiapkan sekolah dan
persekitarannya untuk menyambut murid . Saya dilantik sebagai guru
warden asrama perempuan dan terpaksa tinggal di bangunan yang tanpa
elektrik selama beberapa minggu. Fuh, memang menyeramkan...dengan hanya
pelita menemani malam di sebuah bangunan yang jauh dari manusia lain.
Pada usia 22 tahun , itu memang pengalaman yang tak boleh dilupakan.
Setelah
murid mendaftar saya diberi tugas mengajar Bahasa Melayu tingkatan 4
dan Sains tingkatan 4. Sekolah baru, saya baru , semua baru...memang
seronok ...
Hari pertama masuk kelas
rupanya memang menggerunkan, maklumlah saya memang tiada langsung
pengalaman dan pengetahuan sebagai guru. Sebaik pelajar bangun untk
mengucapkan salam terus menggigil lutut saya kerana murid-murid saya tu,
lebih tinggi dari saya dan hanya ada 2 murid perempuan. Tapi kontrol la
kan.... hehehe. Bagi menutup gementar di hati saya , saya menampilkan
perwatakan yang tegas atau lebih tepat, garang. Hari pertama kan..
tetapi selepas itu saya dan murid sangat rapat ..Maklumlah mereka semua
tinggal di asrama, jadi sayalah pengganti ibu mereka.
Saya
belajar menjadi guru dari pengalaman seharian, reaksi murid-murid
ketika itu dan dengan bimbingan guru-guru lain. Jarak umur dengan murid
pun cuma 6 tahun sahaja jadi memang mudah untuk saya menjadi rapat
dengan mereka. Saya sangat menghargai pengalaman 6 bulan pertama saya di
sekolah vokasional tersebut kerana sebelum ini saya seakan dipaksa oleh
ayah untuk menjadi guru, tetapi setelah 6 bulan tersebut saya terus
jatuh cinta dengan profession perguruan ini.
Walaubagaimana pun saya sedar akan
kekurangan saya yang tiada ilmu dalam arena keguruan ini, jadi saya
berazam untuk berusaha menjadi guru yang bertauliah. walaubagaimana pun
banyak sungguh halangannya....
Setelah menghabiskan 6 bulan pertama tahun 1992 di SMVKK, saya dihantar
pula ke Felda Palong 7. Ketika itu khidmat GSTT memang amat diperlukan
di FELDA . Bayangkan bagi sesi petang ada 18 orang guru dan dari 18
orang tersebut cuma seorang adalah guru terlatih. Saya yang cuma GSTT
ini dilantik sebagai Penolong Penyelia Petang. Tanpa pengalaman dan
pengetahuan sudah tentu banyak salah silap saya ketika menjalankan
tugas. Saya di sini selama 21/2 tahun. Saya ditugaskan mengajar Bahasa
Inggeris dan Matematik tingkatan 1 dan 2 pula Sempat juga saya mengajar
agama selama beberapa bulan dan digelar ustazah kerana ketika itu
memang tiada guru agama. Kehidupan yang jauh dari keluarga dan bandar
memang tidak dapat dilupakan tetapi di sini saya lebih banyak belajar
untuk menjadi guru yang prihatin terhadap anak-anak murid. Di sinilah
saya belajar bahawa kepuasan menjadi seorang guru ialah apabila kita
dapat menjadi 'seseorang' dalam hidup anak-anak murid kita yang menjadi
pendorong kepada mereka ke arah yang positif. Saya dapat merasa hidup
lebih bermakna apabila dapat mengubah seseorang anak murid dari negatif
kepada positif samada dari segi sahsiah atau kecemerlangan akademik
mereka.
Pertengahan tahun 1994 , ayah menaiki motorsikal dengan ibu dan adik
kecik dengan perjalanan 100km semata2 hendak membawakan borang
permohonan ke maktab. Saya yang sebenarnya masih menunggu jika ada
program PPLD dilancarkan , terharu dengan usaha ibu ayah lantas mengisi
borang tersebut. Rupa-rupanya program PPLD dilancarkan 6 bulan kemudian.
Akibatnya saya yang telah pun ada Diploma terpaksa juga mengikuti
program sijil selama 2 1/2 tahun walhal saya sepatutnya cuma perlu ikuti
program setahun . Ketika semesster kedua saya di maktab saya memohon
PPLD tetapi setelah seminggu mengikuti orientasi di Maktab Tuanku Bainun
saya dipanggil semula ke Maktab Raja Melewar kerana kononnya tidak
boleh melanggar perjanjian....sedihnya, susah betul nak jadi cikgu...
Saya pun meneruskan pengajian 4 semester lagi di MPRM. Menjadi murid tua di dalam kelas kerana murid lain adalah lepasan SPM (18)dan STPM (20) sedangkan saya dah pun 26 tahun. Malah ada seorang lecturer sebaya dengan saya dan dia sendiri tiada pengalaman mengajar berbanding saya yang dah pun mengajar 3 tahun sebelum memasuki maktab.
Gambar semasa mewakili maktab dalam pertandingan pedagogi, KAGUM.
Saya meninggalkan maktab pada pertengahan 1997 dan dipostingkan 3 bulan kemudian....bermulalah kerjaya saya sebagai guru tetap dan berpencen.